SocialNettet arbejder ud fra en række etiske principper:
Vi tager ikke sager ind, hvor vi på forhånd kan se, at vi ikke via dialog, faglighed og relevant lovgivning, kan gøre en positiv forskel for kunden.
Vi ønsker ikke at være part i en sag, hvor kunden ikke reelt ønsker at samarbejde og indgå i dialog med myndigheden, men udtrykker ønske om, at vi skal sætte myndigheden på plads.
Vi ønsker ikke at være part i en sag, hvor kunden alene ønsker os som en “allieret front”, fremfor at finde løsninger – fx i en højkonfliktsag mellem to forældre i Familieretshuset.
Vi ønsker ikke at være part i en sag, hvor vi skønner, at vores involvering på længere sigt kan have ugunstig virkning, fx medvirken til hjemgivelse af et udsat barn til et hjem med misbrug, vold, manglende omsorg o.lign.
Vi sætter os selv i børnehøjde og indgår ikke i sager, hvor kunden / forælderen ikke ønsker at arbejde med sig selv, og dermed øger risikoen for at bringe børns trivsel og udvikling i fare.
Vi ønsker ikke at holde en sag i gang “for sagens skyld”. Sager søges afgjort og afsluttet så hurtigt og bekvemt som muligt for kunden.
Maj 2019