SocialNettet tilbyder privat socialrådgivning, samt personlig støtte og coaching i sociale sager, blandt andet indenfor beskæftigelsesområdet, fx i sager relateret til sygedagpenge, ressourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v. Eller indenfor familie- og og handicapområdet, fx vedr. særlig støtte til børn og unge, anbringelsessager – sager om bosteder, STU, merudgifter til voksne, støtte til bil m.v. Vi hjælper dig med din sag hos kommunen, Regionen, Familieretshuset (tidl. Statsforvaltningen), Ankestyrelsen og Udbetaling Danmark. Vi tilbyder at indgå som din partsrepræsentant *). Så kan vi ‘handle’ aktivt og proaktivt på din sag.
Målgruppe for privat socialrådgivning
Borgere der grundet en social begivenhed eller en ny livssituation, er uklare på egne eller pårørendes muligheder og rettigheder – herunder borgere, der er udfordret af psykisk sårbarhed – eller borgere, hvis sager synes “groet fast” i den offentlige forvaltning.
Sagsområder som SocialNettet typisk assisterer i
Hos SocialNettet tilbyder vi vores ekspertise, især, indenfor følgende sagsområder:
- børne- og familiesager (Screening, afdækning, børnefaglig undersøgelse m.v.)
- komplekse sociale sager
- sygedagpenge
- jobafklaringsforløb
- revalidering
- fleksjob
- førtidspenison
- ressourceforløb
- møde i rehabiliteringsteam
- nedsat fysisk el. psykisk funktionsevne
- psykiske sårbare borgere
- uddannelsestilbud handicappede
- skilsmisse og seperation
- afklaring af boligforhold
- hjælpemidler
Hvordan sættes sagen i gang?
Såfremt vi mener at kunne bidrage positivt til din sag, aftaler vi de nærmere rammer for vores fremtidige samarbejde, herunder specifikke ønsker fra dig, samarbejdet med myndigheden, vores honorar, sagsopfølgning m.v. Vi indgår en skriftlig samarbejdsaftale.
Du selv, eller SocialNettet, indhenter dine sagsakter fra myndigheden. Herefter gennemlæser vi din sag og giver en vurdering af, hvorvidt vi kan hjælpe dig med din sag. Du kan med fordel selv indhente dine sagsakter, fx lægeudtalelser, handleplan og lignende – så kommer vi hurtigere i gang med din sag.
Du skal være opmærksom på, at vi ikke kan give garanti for, at vi altid kan opnå det ønskede udfald på en sag – men vi vil til enhver tid gøre det vi kan for at sikre, at din sag afgøres efter reglerne. Det er vigtigt for os at holde fokus og tage os ordenligt af din sag! Du er derfor selv med til at sætte rammerne for vores involvering i din sag.
Ønsker du partsrepræsentation, hvor vi tager os af det meste, eller er du mere til sparring og “hjælp til selvhjælp”. SE et typisk opstartsforløb hos din uvildige og uafhængige socialrådgiver
Samarbejde og opfølgning med dig omkring din sag
Din private socialrådgiver er i løbende dialog med dig og med kommunen (eller anden myndighed). Vi følger løbende op på din sag, også i mere stille perioder, hvor din sagsbehandler måske kan virke meget usynlig. Du kan altid kontakte din SocialNettet pr. mail eller telefon.
Det tilstræbes, at mails besvares inden for højest 2-3 hverdage, men oftest vil du få svar senere den samme dag, som vi har modtaget din mail. Hvis ikke telefonopkald bliver besvaret, fx hvis din private socialrådgiver er optaget af et møde, skriv da gerne en mail, så vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.
Tavshedspligt og dokumentation
Bemærk – vi har tavshedspligt, og forholder os til hensigterne i Forvaltningslovens § 27 samt Straffelovens § 152. Desuden har vi pålagt os selv notatpligt. Den enkelte rådgiver vurderer omfanget af notatjournalisering. Har du særlige ønsker herom, kontakt da din private socialrådgiver.
*) Som partsrepræsentant giver du SocialNettet handleret i forhold til din sag. Det vil sige, at vi varetager interesserne omkring din verserende sag hos kommunen. Vi handler på dine vegne, fx indhenter vi sagsakter, klager over afgørelser m.v.