På denne side kan du få svar på de mest almindelige spørgsmål, relateret til kundeforhold og det at have en sag hos SocialNettet som samarbejdspartner. Det anbefales dog er du også læser vores betingelser og privatlivspolitik
Opstart af sag hos SocialNettet
Under en telefonsamtale med en socialrådgiver, afdækker vi, hvorvidt vi kan være dig behjælpelig med din sag. Vurderer vi at vi kan hjælpe dig, gives en forhåndsvurdering af hvordan og i hvilket omfang. Vi drøfter om du efterfølgende ønsker det samlede sagsforløb varetaget eller ønsker enkeltstående råd og vejledning. Kan vi ikke være behjælpelig, kan vi ofte henvise til andre fagprofessionelle. Ønsker du efterfølgende rådgivning / støtte / partsrepræsentation fra SocialNettet, aftaler vi sammen rammerne for vores samarbejde, herunder konkrete opgaver, vores honorar m.v. Aftaler mellem dig og SocialNettet, indskrives i en samarbejdsaftale, der angiver rammerne for vores samarbejde, som ovenfor anført. Skal vi indgå i din sag som partsrepræsentant, skal der udfærdiges fuldmagt omkring vores repræsentation. Underskriv direkte med NemID Faktura fremsendes til dækning af opstart af sag, samt beløb på øvrig aftalt honorar (klippekort / abonnement / fast pris). Så er vi i gang. Vi tager første kontakt til myndigheden. Du får en mundtlig tilbagemelding/strategi. Kontakten er primært pr. mail og telefon, eller videokonference (Teams / Zoom) Vi kan normalt første arbejde med din sag og handle aktivt herpå - efter vi har vurderet den og indgået en skriftlig aftale med dig. Der kan dog godt pågå kommunikation med myndigheden, inden selve sagen er vurderet og strategien er lagt. Vi handler først på din sag, når der indgået det aftalte honorar. Hvis ønskes sender vi naturligvis dine sagsakter retur til dig. Ønsker du i stedet, at vi destruerer dine sagsakter - beder vi dig skrive det til SocialNettet på en mail. Sagsakterne er dine, og således er det dit valg, hvad der skal ske med akterne, efter dit sagsforløb er afsluttet hos SocialNettet. Sagsakter opbevares vederlagsfrit i op til 6 måneder efter sagens afslutning. Herefter slettes disse uden videre. Det kan du naturligvis. Det har du ret til, henset til EU dataforordningen (GDPR). Du kan blot sende skriftlig anmodning, hvorefter dette foretages snarest herefter.Hvordan starter I min sag op?
Du henvender dig til SocialNettet via vores formular på hjemmesiden
Vi vender tilbage til dig indenfor ca. tre hverdage
Fuldmagt og samarbejdsaftale
Fuldmagt og samarbejdsaftale sendes til underskrift hos dig med krypteret mail. Her får du mulighed for at underskrive dokumentet digitalt via NemID. Efter underskrift kan du vælge "Send" og samarbejdsaftalen (og fuldmagten) modtages straks hos SocialNettet. Når den signerede fuldmagt er modtaget, fremsendes denne til myndigheden.
Vores honorar
Vi opretter din journal i vores sagsstyringssystem
SocialNettet indhenter dine sagsakter
De nødvendige og herværende sagsakter gennemgås
SocialNettet er løbende i kontakt med dig
Hvornår starter I med at handle på selve sagen?
Når min sag er afsluttet
Hvad sker der med mine sagsakter?
Kan jeg få slettet mine oplysninger i jeres systemer?
Samarbejde
Kan I sætte kommunen på plads?
Det korte svar er: "nej, vi kan ikke sætte kommunen på plads, eller for den sags skyld andre - men vi kan medvirke til at skabe dialog - oplyse og skabe fremdrift i din sag."
Ofte er nystartede sager hos SocialNettet, af den ene eller anden grund i forvejen fastlåste. Dialogen med myndigheden kan være ikke-eksisterende. Dette kan der være flere grunde til. Ofte opleves det som borger, at en myndighed, eller en specifik sagsbehandler er voldsom intimiderende, mangler forståelse eller kompetence til at se sagen i det rette perspektiv, herunder tilbyde den rette rådgivning og vejledning, samt mulighed for hjælp.
SocialNettet forsøger altid at indgå i dialog, hvorfor det skal forventes, at dette er første skridt, når vi indgår i en sag - uagtet at du som borger, måske forventer, at myndigheden, har sin egen dagsorden og ikke lytter.
Al samarbejde starter med forsøg på en konstruktiv dialog. Dette naturligvis sammenholdt med, om myndigheden overholder lovgivning, viser imødekommenhed og vilje til dialog samt møder dig som borger, hvor du er.
Såfremt dialogen med myndigheden er vanskelig, kan det komme på tale, at SocialNettet forslår alternativer, som fx at påklage myndighedens måde at rådgive og forvalte på, selve sagsbehandlingen m.v. Dette dog alene i sager, hvor vi vurderer, at der er grundlag herfor og hvor vi vurderer, at det kan medvirke til at fremme dialogen og dermed din sag og opnåelsen af de ønskede mål.
Hvordan samarbejder SocialNettet med mig?
Vores samarbejde afstemmes, således, at vi sammen arbejder hen mod de mål du ønsker opnået, og som vi kan være behjælpelige med - fx selvforsørgelse, afklaring, retmæssige hjælp, støtte og tilbud fra myndigheden, bedre dialog med din sagsbehandler osv.
SocialNettet handler og rådgiver ud fra de aftaler vi sammen laver, samt ud fra de muligheder, der ses i samarbejdet med myndigheden, relevant lovgivning, garantiforskrifter m.v.
Efter aftale med dig, følger SocialNettet løbende op på din sag hos myndigheden - det kan være i form af tidsfrister (fx evaluering af en handleplan, klagefrister, partshøringsfrister), lovbestemte opfølgningssamtaler, indhente opdaterede aktindsigter m.v. Det er afgørende, at vi har mulighed for at rådgive dig ud fra et fuldt oplyst grundlag, hvorfor det er vigtigt, at du selv snarest kontakter os, såfremt der sker ændringer/aktiviteter i dine forhold, der kan have betydning for din sag.
Aftaler mellem dig og SocialNettet, indskrives i en samarbejdsaftale, der udstikker rammerne for vores samarbejde, SocialNettets opgaver, honorar m.v.
Info vedr. abonnement samt klippekort
Information vedr. månedlig abonnement
Sagsforløb ud over 3 måneder
I løbende jobcentersager, der vurderes at række ud over 3 måneder, fx en sag vedr. ressourceforløb eller sygedagpenge, kan SocialNettet tilbyde en fast månedlig betaling på vores rådgivning. Prisniveauet vurderes individuelt i den enkelte sag, bl.a. ud fra forventet kompleksitet og tidsforbrug.
For at indgå i en abonnementsordning, skal der tilkøbes opstartspakke.
Som udgangspunkt skal du indgå en skriftlig aftale med SocialNettet.
Har du en aftale om månedlig betaling, skal du være indstillet på, at nogle måneder vil være mere “stille” end andre. Men vi tilstræber min. hver 3. uge at følge op på din sag hos dig, kommunen eller anden myndighed.
Regulering af din pris
SocialNettet forbeholder sig ret til, at øge prisen på den månedlige betaling, såfremt sagen har større kompleksitet eller har et større tidsforbrug, end forventet, fx hvis du ønsker at være i kontakt med din rådgiver mere end et par gange ugenligt (mail), eller en gang ca. hver 3. uge (telefon).
Såfremt der må sammenkøres flere sager end først aftalt, kan der ligeledes ventes en øgning af den månedlige pris. Fx kan det være, at der i forbindelse med en sag i Jobcentret opstår en kontrolsag eller familiesag.
Såfremt en øgning af prisen ikke ønskes kan der i stedet vælges klippekort eller timebetaling.
Der er 1 måneds opsigelse på aftaler om månedlig betaling.
Kommunikation primært via mails og sekundært via telefon er inkluderet i aftaler om månedlig betaling.
Personlige møder og onlinemøder er ikke inkluderet, med mindre andet er aftalt.
Information om klippekort
Klippekort købes forud og vi kan først arbejde på din sag, når der er klip på dit kort. Når du har bestilt og købt klippekort hos SocialNettet, vil du straks herefter få tilsendt et login, så du online kan følge dit forbrug.
Det er dit valg hvordan dine klip skal anvendes
Du vælger selv i hvilket omfang og på hvilke områder, vi skal arbejde med din sag - fx i forhold til vores kontakt til din sagsbehandler - skriftligt arbejde - samtaler, møder m.v.
Forbrug af klip
Et klip udgør 5 min. arbejde af rådgiver. Vi registrerer således den anvendte tid pr. 5. minut, med angivelse af, hvad tiden er brugt til. Således har du overblik over, hvad dine penge går til. Prisen pr. klip afhænger af antallet af købte timer. Du bruger kun klip (og penge) på den tid vi bruger - hverken mere eller mindre
Klippekort udløber 3 år efter oprettelsen
Har du eventuelt en sag i Ankestyrelsen, der er under behandling i fx 8-10 måneder, kan dit klippekort bruges senere, hvis vi skal ind og gennemgå afgørelsen, afdække andre muligheder osv. Dette indenfor for klippekortets varighedsperiode. Værdien af ubrugte klip refunderes ikke.
Følg dit forbrug online
Når du har købt et klippekort hos SocialNettet, modtager du efterfølgende et login til vores onlineportal, hvor du løbende kan følge med i dit forbrug af klip - samt hvad dine klip er brugt til. Du kan her bestille nye klippekort. Når du er ved at løbe tør for klip, vil du få en notifikation pr. mail samt blive gjort opmærksom herpå, ved login på onlineportalen.
Samarbejdsaftale
I vores samarbejdsaftale angives, udover afstemte opgaver, ligeledes dit valg af betalingsform, herunder betaling via klippekort. Her kan du også samtykke til, at SocialNettet kan lave løbende opfølgning på din sag, eller om du ønsker at blive kontaktet forud for, at vi handler specifikt på din sag og forbruger af dine klip. I begge tilfælde tidsregistreres afrundet til nærmeste 5. min.
Klippekort købes forud og er personligt
Klippekort købes forud for vores arbejde på din sag. Vi kan alene arbejde på din sag, hvis du har klip til rådighed. Dit klippekort er personligt og må ikke udlevere til anden side, uden aftale med SocialNettet.
Vedr. møder
Klip kan også anvendes til at dække udgiften til møder. Klippekort kan ikke anvendes til dækning af befordring. Befordring opkræves særskilt (timeprisen under befordring er billigere end klipprisen).
Prispolitik klippekort
Køb af klippekort giver nedsættelse på den aktuelle timepris (kr. 950,-). Prisen på klippekort er en tilbudspris og kan ændre sig over tid, dette med jævne mellemrum. Besparelsen i forhold til aktuel timepris, vil fremgå i forbindelse med bestillingsprocessen. Klippekortsprisen er altid den pålydende ved bestilling, som er annonceret på websiden. I bestillingsformularen, kan du se datoen for sidste ændring i klippekortprisen (fx; Priser pr. 01.07 2021). Jo flere timer du køber på en gang, des billigere bliver din klippris og des mere ekstra tid får du oven i, uden yderligere betaling.
Alle priser på denne side er inkl. 25 % moms og omfatter ikke virksomheder.
Bestil nyt klippekort hér
Datahåndtering og kommunikation
Videomøder – et alternativ til fysisk fremmøde
SocialNettet tilbyder videomøder, således at vi sammen med dig, og evt. sammen med myndigheden - kan mødes online på skærmen. Flere kommuner og fx Familieretshuset, er begyndt at medvirke i denne form for møder, hvor man er geografisk uafhængig. Du skal dog bemærke, at eksempelvis Jobcentret som oftest kræver personligt fremmøde.
Videomøder kan vi let holde med dig som kunde hos SocialNettet. Du behøver ikke at have Zoom, Skype eller anden platform installeret. Vi benytter oftest Microsoft Teams videomøder.
Vi vil invitere dig til en samtale på et givent tidspunkt. Vi fremsender altid et unikt link og kode til dig, således at det sikres, at det alene er dig - og evt. din sagsbehandler - der kan tilgå netop det videomøde, vi har aftalt. Du kan tilgå videomødet fra din PC, Mac, iPad, smartphone m.v.
Prisen for disse møder aftales særskilt med SocialNettet, og indgår ikke i almindelig abonnementspris (dog undtagen abonnement, der inkluderer ét mdl. møde). Udgangspunktet er alm. timepris eller klip.
Elektronisk kommunikation og sikkerhed
E-mail og dokumentadgang
SocialNettet kommunikerer skriftligt med dig pr. mail. Fortrolige dokumenter og oplysninger, der har betydning for sagen, sendes med krypteret, sikker mail (Microsoft office 365 message encryption, OME), Samt RMail. Adgang til større filer (sagsakter), som SocialNettet er i besidelse af, får du løbende adgang til via en adgangskode. Vi kommunikerer blandt andet med det offentlige via digital post og sikker mail.
E-mail kommunikation overføres direkte på din sag i vores sagssystem, hvilket er vigtigt i forhold til arbejdet på din sag. Af den grund og ud fra sikkerhedsmæssige hensyn, rådgiver vi ikke via sms og gennem sociale medier, som fx. Facebook og LinkedIn.
Websiden
Kommunikation gennem socialnettet.dk sker via en sikker internetforbindelse (https) med SSL certifikat, hvilket anbefales af Datatilsynet. Vi lever op til Datatilsynets krav om krypteret internetforbindelse.
Fuldmagt og samarbejdsaftale
Skal indgås i alle kundeforhold. Disse udsendes til kundens underskrift i med sikker mail. Her får du mulighed for at underskrive dokumenterne direkte via NemID. Efter underskrift kan du vælge "Send" og samarbejdsaftalen (og fuldmagten) modtages straks hos SocialNettet. Når den signerede fuldmagt er modtaget, fremsendes denne til myndigheden.
Kommunikation og løbende opfølgning
Gør sig gældende i løbende sagsforløb
SocialNettets rådgiver varetager din sag hos kommunen eller anden myndighed, hvilket indebærer, at vi er i løbende/nødvendig kontakt og dialog med din sagsbehandler. Således kan vi handle hurtigt på nyt i din sag, og derved minimere risikoen for dårlig kommunikation, misforståelser og forhalelse af din sag.
Vi kontakter dig, så snart der sker noget i din sag, fx indkommende afgørelser, indkaldelse til opfølgningsmøder, forespørgsler fra sagsbehandler osv. Dokumenter fra kommunen sendes til dig via sikker mail, eller en kodet adgang til det relevante dokumenter på vores sikker server.
Det er afgørende, at vi har mulighed for at rådgive dig ud fra et fuldt oplyst grundlag, hvorfor det er vigtigt, at du selv kontakter os, såfremt der sker ændringer/aktiviteter i dine forhold, der kan have betydning for din sag.
I stille perioder, vil vi også kommunikere med din sagsbehandler og derved følge op på din sag. Det er vores mål at følge op på din sag mindst en gang hver 3. uge. Behovet for opfølgning kan dog variere fra sag til sag, og skal afstemmes mellem dig og SocialNettet og skal fremgå af samarbejdsaftalen.
Henvendelser fra dig til SocialNettet
Du kan altid kontakte din private socialrådgiver. Vælger du at ringe til os, beder vi om forståelse for, at vi kan være optaget af møder, samtaler og lignende - ligesom der af og til skal handles akut på en igangværende sag. Ofte er vi lettest at komme i kontakt med pr. mail, hvor der også kan aftales tid for en telefonsamtale. Det er vigtigt at du i en mail, kort beskriver, årsagen til, at du ønsker opringning, således kan vi bedre forberede os.
Vi sagsbehandler ikke via SMS, hvorfor al henvendelse, der går ud over korte beskeder, som fx at få bekræftet en aftale - skal tilsendes os pr. mail. Mails fra dig, vil blive trukket ind i vores sagssystem, som er et vigtigt redskab for os i arbejdet med din sag.
Vores arbejde i en konkret sag afstemmes også ud fra om der er tidsfrister eller andet akut i vores sagsstamme. Således sikres også, at møder og tidsfrister i netop din sag overholdes.
Mails bevares stort set altid samme dag, som vi modtager dem - lader det sig ikke gøre, tilstræbes det, at du får svar, senest efter 1-3 hverdage. Hvis ikke telefonopkald besvares - send da en e-mail, og beskriv kort anledningen til din henvendelse. Send evt. en sms og oplys, at du har sendt en vigtig mail. Vores telefonsvarer kan ikke forventes aflyttet.
Hvis du har flere spørgsmål, oplysninger vedr. din sag (fx dokumenter til en klage eller lignende), som du har behov for at bekendtgøre os med, opfordrer vi dig til at samle disse sammen, og herefter fremsende dette i én samlet mail. Det er fx bedre, at du sender os en mail en gang pr. uge, hvorefter vi giver et samlet svar. Vi vender altid tilbage til dig igen, når vi har dannet os et nærmere overblik.
Samarbejde
Vi arbejder aktivt på din sag udfra de rammer, som vi sammen har aftalt og indskrevet i en fælles samarbejdsaftale (sagsbehandling, rådgivning, møder, opfølgning, betaling m.v.). I sager hvor en myndighed træffer afgørelse, kan denne påklages jf. gældende lovgivning. Vi kan ikke garantere noget bestemt udfald af den enkelte sag, men vi arbejder målrettet og fagligt på at løse opgaven. Hvis en sag viser sig at kræve anden fagekspertise, end vi har til rådighed, kan vi oftest henvise til samarbejdspartnere som fx advokater.
Vi kan første arbejde med din sag og handle herpå - efter vi har vurderet den og indgået en skriftlig samarbejdsaftale og/eller købt klippekort.
Ansvarsfraskrivelse
Websiden
Lovtekster og henvisninger ændrer sig ofte og kan være reformuleret for forståelsens skyld på socialnettet.dk.
SocialNettet påtager sig intet ansvar for tab, der kan være en direkte eller inddirekte følge af brug af lovtekst og henvisninger hertil fra vores webside.
Betalingsbetingelser
Generelle betalingsbetingelser
Fakturering
Faktura udsendes normalt pr. mail og den generelle betalingsfrist er 8 dage fra fakturadatoen. Faktura vedr. klippekort, udsendes dog løbende og skal betales forud for, at det ønskede klippekort aktiveres. Betaler du timepris faktureres der min. 1 x mdl. Her medsendes specifikation over tidsforbrug.
Rykkerskrivelse
Ved manglende betaling fremsendes rykkerskrivelse. Her pålægges et rykkergebyr på kr. 100,-.
Rykkere udsendes omkring 10 dage efter forfaldsdatoen.
Såfremt betaling fortsat udebliver, er vi nødsaget til at fremsende rykker 2, heri kan indgå inkassovarsel. Ved fortsat manglende betaling, kan sagen, uden yderlig varsel, blive overdraget til inkasso.
Manglende betaling - betalingsaftale
Såfremt du skulle komme i problemer i forhold til at kunne betale, opfordrer vi til, at du straks kontakter os med henblik på at indgå en aftale vedr. din betaling. Således undgår du rykkerskrivelser og yderligere gebyrer. Kniber det med en betaling, er det altså dit ansvar at rette henvendelse til SocialNettet.
Manglende betaling – hvad sker der med min sag?
Kontakt os straks hvis...
det kniber det med betalingen, vil vi opfordre dig til at kontakte os vedr. mulighederne for at indgå en passende afdragsordning.
Arbejdet kan stoppes på din sag
Såfremt vi ikke modtager vores aftalte betaling eller afdrag, kan vi se os nødsaget til at stoppe arbejdet med din sag.